NHL 13

Novinky, obrázky, videa…

Rabbids Go Home – recenze z TG

Moje první hra recenzovaná na Nintendo Wii byla Rayman: Raving Rabbids a toto je již čtvrtý díl z této série. Oproti předchozím se podstatně liší. Jednak naprostou změnou herního stylu a zadruhé úplným odpáráním Raymana z názvu i účinkování ve hře. Pryč jsou minihry a nastupuje zvláštní kombinace Boulder Dash a Super Mario Galaxy, tedy jakási sbíračko-jezdičko-skákačka.

• Základním stavebním kamenem je bordel
Pomocí něho se chtějí králíci po invazi na Zemi vrátit na Měsíc. Místo, aby se pokusili ukrást raketu, snaží se ze všeho možného, hlavně pak z naprosto nepotřebných věcí, vystavět jakousi věž, která dosáhne právě až na jejich vysněnou planetku. To znamená, že jezdíte po úrovních, naháníte konzumem zblbnuté lidi, svlékáte je do spodního prádla, třískáte z automatů pet lahve s nápoji. Prostě sbíráte všechno, co vám přijde pod ruku. Tedy pod nákupní košík.

V hlavní roli jsou tři králíci. Jeden nákupní vozík tlačí, druhý do něj hází veškeré harampádí z okolí a třetí je jakousi tajemnou silou vymršťován do prostoru, aby mačkal tlačítka, lekal lidi a vyprazdňoval automaty. Úkolem je vždy najít, kromě sedmi set kusů menšího harampádí, jeden obří předmět. Například krávu, nemocného pacienta v ochranné fólii, letadlo, hodiny nebo třeba trezor.

oficiální obrázky z Wii verze

• Výjimečná rozmanitost úrovní
Krom několika posledních se nestane, že byste se v dané oblasti setkali s něčím, co už jste viděli předtím. Začátek je trochu pomalejší, abyste si zvykli a naučili se základním principům. To znamená, že jezdíte třeba po nákupním středisku, které je v podstatě bez jakýchkoliv překážek. Lidé s jekotem lítají kolem, po zemi se válí spousta odpadků z automatů a vy pouze sbíráte.

Pozdější úrovně jsou ovšem těžší. Například je nutné zrychlovat, přeskakovat propasti tak, že se rozjedete, spustíte turbo a najedete na skokánek. Musíte se vyhýbat ostnům kaktusů, proti vám se rozbíhají krvelační psi nebo lidé, kteří sebrali odvahu a postavili se vám v ochranných oblecích. Později dostávají lidé i psi helmy, takže je základním útokem, kterým je řev králíků – „Bwwwaaaaaa“, nedostanete. Je nutné se proti nim rozjet, zrychlit těsně před nimi a pak je dodělat standardním způsobem. Ještě dále ve hře na vás lidé vytahují různé vynálezy, jako laserové zbraně nebo obrněnce, které lze odstrojit pouze úderem zezadu.

• Nemění se pouze nepřátelé
Samotné úrovně jsou časem samozřejmě těžší, ale často se k základnímu úkolu, tedy sbírání bordelu, přidávají další. Například musíte pronásledovat oddanou sekretářku na koloběžce a projet stejnou oblastí jako ona v časovém limitu. Jindy z auta strhnete gumu, vlezete si do ní a sjíždíte strmé kopce a současně sbíráte předměty. Jindy se pomocí gumy odrážíte od stěn a snažíte se dostat na výše položené plošinky, což vypadá jako králičí pinball.

To ovšem stále není vše. V přibližně třiceti úrovních se dočkáte i takových věcí, jako že ukradnete z letadla motor a na něm projíždíte různá zákoutí letiště, vcucáváte nebohé pozemšťany a tím je okrádáte o oblečení. Nebo se pohybujete v temnotě a velmi opatrně prozkoumáváte okolí. Nebo ukradnete výše zmíněného pacienta a pomocí upouštění plynů z jeho plastikové karantény se dokážete vznášet. To se potom pohybujete po střechách měst a kasín.

Prostě se vám nestane, že byste se nudili a svou rozmanitostí připomíná hra dnes už legendární Super Mario Galaxy. A to jsem nemluvil o stíhání krávy, která se veze na korbě auta nebo o možnosti změnit nákupní vozík v motorový člun a projíždět se po jezerech. Věřte mi, že bych mohl pokračovat dál a dál.

• Humor a nadsázka
Už z popisu úrovní je vám jasné, že tahle hra nikoho nebere vážně. Ačkoliv je hlavní zápletka dost primitivní a v podstatě se nevyvíjí, jsou další, které se vinou hrou jako bílé klobásy. Například příběh pacienta a jeho ošetřovatelky. Zpočátku se sestra pouze stará o svého nemocného, později ale dojde na víc a grandiózní finále v Las Vegas mě dostalo do kolen. Velmi mě pobavila i myšlenka v pozadí. Králíci totiž sbírají nepotřebné harampádí, které reklamou zblblí pozemšťané hromadí, což je perfektní útok na naši konzumní společnost.

Z ampliónů na ulicích měst nebo v obchodních centrech se ozývají všemožné hlášky: „Dnes jste tvrdě pracovali. Za to byste se měli odměnit. Nejlépe něčím pořádně drahým!“, „Říká se, že čas jsou peníze. To není pravda – peníze jsou peníze.“ nebo „Smějte se, sleduje vás kamera.“. Lidé jsou ve hře vyobrazeni jako tupé ovečky, které nemají svůj rozum a slepě následují všechna tato doporučení. Také jsem si tak v předvánočním shonu připadal.

• Co dotváří skvělou atmosféru?
Hudební složka je zajištěna zběsilou moldavskou dechovkou – Vagabontu, která mi přijde jako z Kosturicových filmů. Z ampliónů ve hře se velmi často ozývají i staré hitovky z šedesátých a sedmdesátých let. Grafika je komixová, technicky na velmi nízké úrovni, ale ke hře se báječně hodí. Celkové zpracování je v pohodě, žádný problém jsem neměl ani s ovládáním nebo nahrávacími časy.

Herní doba je kolem osmi až deseti hodin v závislosti na tom, jestli chcete vysbírat všechny předměty a získat veškeré bonusy. Ty se nesou zejména v duchu úpravy hlavních charakterů. Králíky si můžete libovolně pomalovávat, razítkovat, tvarovat a tak podobně. Možností je dokonce více než v samotném Mii kanálu a stejně jako v něm, se i zde konají soutěže o nejlepší model. Přes Vánoce to byl samozřejmě Santa Klaus. Osobně jsem si vyrobil zelenomodrého ufouna a krvavou zombie s pilou zaříznutou v hlavě.

VERDIKT:
Divoká jízda ve stylu Super Mario Galaxy. Jeho herním kvalitám se sice nevyrovná, ale dohání to rozmanitostí a humorem. Ubisoft po třech miniherních titulech vyšlápl správnou cestou a vytvořil si z původně podpůrných charakterů novou značku. Jako odpočinková hra je naprosto ideální. Snad jen kdyby byla trochu obtížnější.

Hodnocení: 8/10
Zdroj: Tiscali Games